Przejdź do głównej zawartości

Zabawy paluszkowe

W dzisiejszym poście nie o zabawach paluszkowych, a same zabawy paluszkowe.
Pokrótce: Zabawy paluszkowe, doskonale znane i stosowane (pewnie nieświadomie) przez mamy
i babcie mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Po pierwsze są dla niego ciekawe, nawet maluszek, który jeszcze nie angażuje się w zabawę lubi rytm zabaw paluszkowych. Dodatkowo zabawy paluszkowe wytwarzają bliskość z opiekunem i sprzyjają pozytywnej relacji. Dziecko uczy się naprzemienności ról, ćwiczy motorykę dłoni, wzbogaca słownik, relaksuje, a także może nauczyć się liczyć. 

ZABAWY PALUSZKOWE

Rodzinka
Ten duży - to dziadziuś
A obok - babunia
Ten w środku - to tatuś
A przy nim - mamunia
A to jest - dziecinka mała
A to - moja rączka cała

Rak
Idzie rak nieborak
Jak uszczypnie - będzie znak

Sroczka (wersja mojej babci)
Tu sroczka kaszkę warzyła
Ogonek sobie sparzyła
Temu dała w miseczce
Temu dała w łyżeczce
Temu dała w skorupce
Temu dała łyżką po pupce
A temu łepek urwała
Poleciała z dymem
Wyleciała kominem
I frrr tu się schowała

Kominiarz
Idzie kominiarz po drabinie
Fiku miku już w kominie

Kosi kosi łapci
Kosi, kosi łapci
Pojedziem do babci
Babcia da nam mączki
Na jutro na pączki
A dziadek da okraszki
Na jutro do kaszki

Grota misia
Tu jest grota
W środku miś
Proszę misiu na dwór wyjdź
O! Wyszedł miś

Wiosenna burza
Pada deszczyk, pada, pada
Jak z konewki woda leci
A tu błyskawica świeci

Pobudka dla paluszków
Stuk, stuk, stuk
Kto tam?
Kciuk
A kuku kochany kciuku
Wstawaj, wstawaj czas do pracy
Jaką mama nam wyznaczy

Auto
Auto do myjni przyjechało
Bo się umyć ładnie chciało
Umyto pierwsze koło podstawowe
Drugie koło podstawowe
Trzecie koło podstawowe
Czwarte koło podstawowe
Piąte koło zapasowe

Tomcio Paluch
Tomcio Paluch tańczy sam
Ram pam pam ram pam pam
Teraz przyszedł tancerz inny
I środkowy już do tańca jest gotowy
Teraz serdeczny chce tańczyć troszeczkę
Ja też, ja też - mały palec woła
I tańczą leciutko dookoła

Paluszki
Mam pięć paluszków u ręki lewej
I pięć paluszków u prawej
Pięć to niedużo, ale wystarczy
Do każdej pracy i do zabawy
Kciuk, wskazujący, potem środkowy
Po nim serdeczny, na końcu mały
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty, 
Na końcu piąty - trochę nieśmiały

Zajączki
Tutaj są zajączka uszy
A tu jego nos
Tak zajączek kica
Tak ze strachu drży
Tak zajączek się przytula
I swe uszka stula
Kiedy idzie spać

Pieski
Wszystkie pieski spały
Pierwszy obudził się ten mały
Mały obudził średniego
Który spał obok niego
Gdy średni już nie spał
To duży też przestał
Trzy pieski się bawiły
Czwartego obudziły
Cztery pieski szczekały
Piątemu spać nie dały


10 paluszków
Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych
Mogę wszystko zrobić nimi - paluszkami malutkimi
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać
Mogę je ustawiać w rządku lub ustawiać od początku

Bawiły się dzieci
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak jeden nie może to drugi mu pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak drugi nie może to trzeci mu pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak czwarty nie może to piąty mu pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak piąty nie może to piąstka mu pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak piąstka nie może to łokieć jej pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak łokieć nie może to czoło mu pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak czoło nie może to głowa mu pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami
Jak głowa nie może to już nic nie pomoże

Co robi moja ręka
Co robi moja ręka?
Głaszcze tak miękko
Szczypie aj aj aj
Tańczy hop hop hop
Klaszcze klap klap klap
Dobranoc pa pa pa
Puka puk puk puk
Stuka stuk stuk stuk
drapie drap drap drap

Świnki muszą iść spać
Moje świnki muszą już iść spać
Powiedziała mama świnka
Muszę je policzyć i sprawdzić
Czy wszystkie do domu wróciły
Jedna mała świnka, dwie małe świnki
Trzy małe świnki, moje słodkie dziewczynki
Cztery małe świnki, pięć małych świnek
Tak, wszystkie już są, pięć moich dziewczynek
Najukochańsze świnki na świecie
Raz dwa trzy cztery pięć


Źródła:
1. Wierszyki zapamiętane z dzieciństwa ;)

Popularne posty z tego bloga

Rysunki z wyrazami

Fatum laptopowe. Jest mnie tutaj mniej, bo i mniej czasu, bo i sprzęt odmawia posłuszeństwa. W międzyczasie zbieram piny na pintereście, które przygotowuję do wykorzystania w terapii logopedycznej. mój PINTEREST Dzisiaj prezentuję Wam kształty z wyrazami do odczytania, do ćwiczenia w domu.

szlaczki kształty

   W wakacje zdecydowanie się opuszczam w blogowaniu. Więcej zaangażowania wkładam teraz w wyszukiwanie pomocy dla osób, z którymi ćwiczę. I tak na przykład magiczne trójkąty z logozabawy ukradły mi chyba pół zajęć!    W międzyczasie uczymy się czytać z moim bratem. Nie rozumiałam pojęcia "okres krytyczny" póki mały nie zaczął mnie katować chęcią czytania. Tym samym ucierpiała nauka pisania, która aktualnie wydaje się bardzo nudna! Trochę czytania, trochę zmyślania i mkniemy do przodu.    Na przekór małemu zrobiłam kształtne szlaczki. A więc dzisiejszy post w zasadzie tylko o tym. Wypoczywajcie :)